Dobra komunikacja to ważna umiejętność, bez której efektywna współpraca z innymi jest niemożliwa. Warto ją ćwiczyć, by móc słuchać i być słyszanym przez drugiego człowieka, by tworzyć dobre, zdrowe relacje. Jak to robić efektywnie?
Od dawna zastanawiam się i szukam sposobu porozumiewania się z moimi uczniami, którzy komunikują się w sposób pozawerbalny.
Rodzice nie maja takich problemów, bo przecież o wiele lepiej znają własne dzieci i "wiedzą" co dziecko chce powiedzieć. W klasie jest zupełnie inaczej.
Nie mam problemów z podstawowymi komunikatami, bowiem moi uczniowie potrafią "jakoś" przekazać podstawowe informacje typu" muszę do toalety", "mam brudne ręce" czy pokazać na co w danym momencie mają ochotę. Odpowiadają również na pytania poprzez wskazywanie odpowiednich rysunków, ale problem powstaje gdy chcieliby powiedzieć coś więcej. Przekazać "swój" komunikat, czy zadać proste pytanie.
Owszem próbujemy też alternatywnych metod komunikacji AAC, ale jeszcze daleka droga przed nami, a ja chcę jak zwykle już, natychmiast.
Tak więc od września uczymy się migania, podstawowych zwrotów (dzień dobry, do widzenia, dziękuję, poproszę, przepraszam).
Marzę o tym, aby pod koniec kolejnego roku szkolnego moi uczniowie mogli zapytać o podstawowe rzeczy.
Czy nam się uda ZOBACZYMY, ale na pewno spróbujemy.
Miganie jest nieocenionym narzędziem komunikacji dla społeczności osób niesłyszących, ale jest także wykorzystywane na wiele innych sposobów, w tym:
- dla ludzi, którzy słyszą, ale nie mówią (na skutek zaburzenia fizjologicznego lub ciężkiego urazu traumatycznego),
- w ramach rehabilitacji po udarze, umożliwiając pacjentom z zaburzeniami mowy komunikowanie się rodziną i pracownikami służby zdrowia,
- dzieci ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu (ASD), które wykazują lepszą jakość komunikacji podczas migania.
Na dobry początek nauka podstawowych zwrotów:
WARTO ZAJRZEĆ:
Komentarze
Prześlij komentarz