W MINIONYM ROKU SZKOLNYM NIE UDAŁO NAM SIĘ ZREALIZOWAĆ ZADAŃ Z PRZYJĘTEJ DO REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ DLATEGO W NADCHODZĄCYM ROKU SPRÓBUJEMY JESZCZE RAZ ZMIERZYĆ SIĘ Z TYMI ZADANIAMI :)
Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:
1.
Tęcza z cukierków
Do
tego eksperymentu wystarczą: biały talerz, opakowanie kolorowych cukierków i
odrobina wody. Wykładamy cukierki na talerzu tak, by tworzyły koło. Polewamy
wodą, czekamy chwilę i…!
2.
Mieszanie kolorów
Eksperyment
pokazuje, w jaki sposób, mieszając podstawowe kolory, możemy stworzyć inne. Potrzebne
będą: naczynia (np. słoiki), woda, oliwa i barwniki do żywności. Wlewamy wodę
tak, by zajmowała ½ naczynia. Następnie zabarwiamy ją. Pozostałą przestrzeń
uzupełniamy oliwą i dodajemy drugi kolor. Słoiczki zakręcamy. Przy potrząsaniu
kolory się mieszają, potem wracają na swoje miejsce.
3.
Zimowe bańki
Wystarczy
zestaw do puszczania baniek i ujemne temperatury. Wychodzimy z maluchem na
mróz, puszczamy bańkę i… obserwujemy!
4.
Barwienie soli lub śniegu
Potrzebne
będą: duża kuweta i sól (w wersji zimowej: śnieg), barwniki spożywcze i pipeta.
Maluch za pomocą pipety może nanosić różne kolorowe wzory i obserwować
zmieniające się barwy.
5.
Barwna mozaika
Wystarczą:
talerz, mleko, barwniki do żywności, odrobina płynu do naczyń i patyczek
kosmetyczny. Nalewamy mleko na talerzyk. Robimy w nim plamki z dowolnych
kolorów. Patyczek zwilżamy w płynie do naczyń, wkładamy do mleka i gotowe!
6.
Dmuchanie balonu
Do
tego eksperymentu potrzebne będą: balony, butelki, ocet winny i soda
oczyszczona. Wsypujemy odrobinę sody do balonika (za pomocą lejka lub uciętej
butelki). Do pustych butelek wlewamy ocet winny i odrobinę barwnika. Nakładamy
balon na butelkę i obserwujemy, jak się napełnia.
7.
Świecąca gumowa piłka
Do
tego eksperymentu potrzebne są: fluorescencyjny marker, ocet winny, jajko,
słoik i lampa UV. Do słoika wlewamy ocet winny. Następnie wyjmujemy wkład z
markera i czekamy, aż zabarwi wodę. Wkładamy surowe jajko. Wyjmujemy po
tygodniu (niektóre tutoriale sugerują 2 dni). Po przyłożeniu do lampy UV jajko
świeci. Samo w sobie ma intrygującą “gumową” konsystencję i może służyć jako
piłeczka.
8.
Sensoryczne migoczące gniotki
Potrzebne
będą: butelka, woda, bezbarwny klej w płynie, balon i brokat lub inne
świecidełka. Butelkę wypełniamy wodą do połowy. Dodajemy trochę kleju i
mieszamy. Następnie wsypujemy brokat. Na butelkę ostrożnie zakładamy balon i
przelewamy ciecz. Wiążemy i gotowe!
9.
Meduza w butelce
Potrzebne
będą: butelka, niebieski barwnik do żywności, woda i folia spożywcza. Folię
tniemy na kawałki i formujemy z niej coś na kształt meduzy. Wlewamy do butelki
wodę i odrobinę barwnika. Następnie umieszczamy tam meduzę, zakręcamy i gotowe!
10.
Kolorowa sól
Wystarczą:
talerzyk, sól kuchenna i kolorowe kawałki kredy. Maluch rączkami wałkuje kredę
po soli, która dzięki temu przybiera kolor kredy. To doskonałe ćwiczenie na
małą motorykę!
11. Pienisty potwór
/wulkan/:
materiały:
plastikowa butelka, ocet, płyn do mycia naczyń, soda, miska.
Przebieg:
butelkę napełniamy do połowy octem i dolewamy trochę płynu do mycia naczyń (można
zabarwic farbką ), ostrożnie mieszamy składniki, butelkę ustawiamy na środku
miski, bierzemy 3 łyżeczki sody oczyszczonej i wsypujemy na środek papierowej
chusteczki do nosa. Zwijamy ją i skręcamy końce i wrzucamy zawiniętą chusteczkę
do butelki. Po kilku minutach z butelki zacznie wydobywać się piana.
Można
ozdobić butelkę kolorowym papierem wtedy piana będzie wychodziła z paszczy np.
Potwora - smoka.
Gdy
mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy
on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń. Powstaje przy
tym tak dużo piany, że wydostaje się ona z paszczy potwora – butelki.
12. Uzyskiwanie barw
Materiały:
mazak (kolor obojętny, ja użyłam koloru brązowego), zlewka lub szklanka,
kilkucentymetrowy pasek bibuły filtracyjnej bądź zwykłego papieru, ocet lub
mieszanina denaturatu z wodą.
Przebieg: Do szklanki nalewamy 1 cm octu (1cm od dna). 2 cm od końca paska zaznaczamy kreskę naszym mazakiem. Następnie pasek wkładamy do szklanki z octem i obserwujemy rozszczepianie się barw na pasku.
13. Drożdże
materiały
: drożdże np. suszone w ilości dwóch łyżeczek, ciepła woda, 3 łyżeczki cukru,
balon, butelka po soczku.
Przebieg:
do butelki wsypujemy drożdże i zalewamy 50ml. ciepłej wody, następnie dodajemy cukier
i całość mieszamy. Na otwór butelki naciągamy balonik.
Obserwujemy
wzrost drożdży, podczas którego wydziela się dwutlenek węgla. Gaz będzie
dostawał się do balonika powodując jego powiększanie się. Jeżeli chcemy
przyspieszyć wzrost to butelkę wstawiamy do ciepłej wody.
14. Rakieta balonowa
materiały:
długi kawałek cienkiej linki, balon, taśma klejąca, słomka.
Przebieg:
Linkę przeciągamy przez słomkę, jeden koniec linki mocujemy do klamki przy
drzwiach, a drugi do oparcia krzesła. Linka powinna być bardzo mocno naprężona.
Nadmuchujemy balon i mocno zaciskamy ustnik. Szczelnie zatykając otwór balonu,
przymocowujemy go do słomki taśmą klejącą. Trzymając wylot, umieszczamy balon
na jednym końcu linki, następnie odtykamy ustnik i puszczamy balon, balon
poleci wzdłuż linki.
Wniosek:
kiedy powietrze wylatuje, balon pędzi w przeciwnym kierunku, tzn. jest pchany
na drugi koniec linki.
15. Właściwości ognia -
ciepło
Materiały:
paląca się świeczka, słoik.
Przebieg:
Zapaloną świeczkę przykrywamy słoikiem. Po kilku minutach delikatnie dotykamy
słoik. słoik jest ciepły.
Wniosek:
ogień daje nam ciepło.
16. Czego potrzebuje
ogień?
Materiały:
trzy świeczki-podgrzewacze, mały i duży słoik
Przebieg:
Zapalamy świeczki, dwie z nich stawiamy na pokrywce, nakrywamy je słoikami i w tej pozycji zakręcamy.
najpierw wszystkie świeczki pałą się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym
słoiku gaśnie, jakby ktoś go zdmuchnął, nieco dłużej pali się świeczka w dużym słoiku, ale też
gaśnie, trzecia świeczka pali się cały czas.
Wniosek:
podczas palenia płomień zużywa „powietrze do oddychania", a dokładniej
mówiąc - tlen. Kiedy go zabraknie, płomień gaśnie. Aby świeczka się paliła, potrzebny
jest tlen.
17. Znikająca woda
Materiały:
dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka.
Przebieg:
Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda, i przykrywamy szklanką. w trakcie eksperymentu
świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek:
tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką
zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i
skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.
18. Co powstaje podczas
spalania świeczki?
Materiały:
paląca się świeczka, łyżeczka.
Przebieg:
Przez kilka sekund osoba dorosła trzyma łyżeczkę nad płomieniem, która po
chwili pokryje się sadzą.
Wniosek:
sadza powstanie w trakcie niepełnego spalania materiałów zawierających w swoim
składzie chemicznym węgiel.
19. Zaczarowany balon
Materiały:
zimna butelka, balon, miska z ciepłą wodą.
Przebieg:
Pustą butelkę wkładamy do lodówki na około godzinę. Po godzinie wyjmujemy
butelkę i nakładamy na jej szyjkę balon. Na około dwie minuty wkładamy butelkę
do ciepłej wody. balon nadmuchuje się jak po dotknięciu czarodziejską różdżką.
Wniosek:
w wyniku ocieplenia powietrze znajdujące się w butelce rozpręża się i potrzebuje
więcej miejsca, wpływa więc do balonu i go nadmuchuje.
20. Zgubiony przedmiot
Jak
wyjąć igłę ze szklanki z wodą bez dotykania igły i wody? Przykładamy magnes do
ścianki szklanki i wyciągamy zgubiony przedmiot bez dotykania go dzięki
przyciąganiu magnesu.
Wniosek:
Magnes przyciąga metalowe przedmioty, które razem z nim się poruszają wychodząc
nawet ponad powierzchnię wody. Siła przyciągania magnesu działa także przez
szkło i wodę.
21. Hodowla kryształów I
Materiały:
słoiki z wodą dla każdego dziecka, sól, patyczki, wełniane nici.
Dzieci
samodzielnie przygotowują roztwór nasycony soli, w celu jej krystalizacji. Na
słoikach opierają patyczki, zanurzają wełniane nitki w wodzie.
Wniosek:
Po kilku dniach na nitkach utworzą się kryształki pod wpływem parowania wody.
22. Hodowla kryształów II
-
podobnie jak wyżej, zamiast soli dodajemy sodę do prania i proszek
Wskazówki:
dodanie kilku kropli farby plakatowej albo atramentu do wody spowoduje zmianę
koloru kryształków.
23. Konserwowanie
żywności
Materiały:
kostka bulionowa, ocet, sól, trzy naczynia szklane, gorąca woda.
Przebieg:
rozpuszczamy kostkę bulionową. Następnie ostrożnie wlewamy płyn w równej ilości
do trzech przezroczystych naczyń. Pierwsze naczynie oznaczamy i dodajemy do
znajdującego się roztworu łyżkę soli. Do drugiej szklanki (oznaczona) dodajemy
łyżkę octu. Do trzeciej nic nie dodajemy. Szklanki odstawiamy na dwa dni w
ciepłe miejsce.
Wyniki:
Najbardziej mętny jest roztwór w szklance z napisem kontrola (bez dodatków).
Roztwory w szklankach zawierających konserwanty (ocet i sól) są bardziej
klarowne. Ocet hamuje proces rozmnażania się bakterii w większym stopniu niż
sól. Zmętnienie szklance z
napisem „kontrola” powstało wskutek pojawienia się dużej ilości bakterii.
24. Balon jak magnes
Materiały:
balon, sznurek, puszka po napoju
Nadmuchujemy
balonik i związujemy go sznurkiem. Pustą metalową puszkę kładziemy bokiem na
stole. Pocieramy kilkakrotnie balonik włosami (bardzo szybko), a potem
próbujemy przyciągnąć balonikiem puszkę do siebie (nie dotykając jej bezpośrednio).
Puszka porusza się.
Wyjaśnienie:
Balonik był naładowany elektrycznie i zdołał przyciągnąć puszkę. Można użyć
dwóch baloników, albo obciążać puszkę.
25. Dziwne jajka
Materiały:
jajko, butelka o wąskiej szyjce /np. po soku Kubuś/.
Czy
uda się włożyć w całości jajko kurze do naczynia o węższej szyjce lub do małej
obręczy?
Oczywiście.
Na kilka dni przed zademonstrowaniem sztuczki należy jajko włożyć do mocnego octu, który
zmiękczy skorupkę. Potem delikatnie uciskając, ostrożnie przesunąć je przez
szyjkę karafki lub przez otwór pierścionka a następnie polać jajko zimną wodą.
Przybierze ono poprzedni naturalny kształt i twardość.
26. Ukryte pismo –
niewidzialne atramenty
I.
Atramenty pojawiające się przy podgrzaniu
Najczęściej
używane płyny (nadaje się każda kwaśna ciecz) : Cola (rozcieńczona), woda z miodem, sok cytrynowy,
jabłkowy lub pomarańczowy, mleko, sok z cebuli, woda z mydłem, roztwór
cukru, ocet winny lub wino.
Pismo
wywołuje się przez podgrzanie papieru np. na grzejniku, nad kuchenką, nad
świeczką lub przeprasowanie żelazkiem.
27. BAŃKI MAŁE I DUŻE
Z czego można zrobić największe bańki? Wystarczy
kilka substancji, które mamy w domu: płyn do mycia naczyń, płyn do kąpieli,
proszek do prania, ciepła woda. Recepturę znajdziesz w scenariuszu.
28. MORSKIE JAJO
Zanurzając jajka w wodzie zwykłej a następnie wodzie
osolonej, zrozumiesz dlaczego łatwiej pływa się w morzu niż jeziorze.
29. TAJEMNICZA SUBSTANCJA
Newton zajmował się m.in. badaniami płynów, prawo
hydrodynamiczne mówi, że lepkość płynów jest niezmienna. Natomiast ciecz
„nienewtonowska” zachowuje się czasem jak płyn a czasem jak ciało stałe. Wszystko
zależy od tego, jak na nie działamy.
30. TAŃCZĄCE BĄBELKI
Doświadczenie w zjawiskowy sposób obrazuje reakcję
octu i sody oczyszczonej. Sprawdź, co
się stanie, jak połączysz te dwie substancje.
WARTO ZAJRZEĆ NA BLOG MOJE DZIECI KREATYWNIE

Komentarze
Prześlij komentarz