Przejdź do głównej zawartości

SZKOLNE LABORATORIUM CZAS NA EKSPERYMENT

W MINIONYM ROKU SZKOLNYM NIE UDAŁO NAM SIĘ ZREALIZOWAĆ ZADAŃ Z PRZYJĘTEJ DO REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ DLATEGO W NADCHODZĄCYM ROKU SPRÓBUJEMY JESZCZE RAZ ZMIERZYĆ SIĘ Z TYMI ZADANIAMI :) 



Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:

1. Tęcza z cukierków

Do tego eksperymentu wystarczą: biały talerz, opakowanie kolorowych cukierków i odrobina wody. Wykładamy cukierki na talerzu tak, by tworzyły koło. Polewamy wodą, czekamy chwilę i…!

2. Mieszanie kolorów

Eksperyment pokazuje, w jaki sposób, mieszając podstawowe kolory, możemy stworzyć inne. Potrzebne będą: naczynia (np. słoiki), woda, oliwa i barwniki do żywności. Wlewamy wodę tak, by zajmowała ½ naczynia. Następnie zabarwiamy ją. Pozostałą przestrzeń uzupełniamy oliwą i dodajemy drugi kolor. Słoiczki zakręcamy. Przy potrząsaniu kolory się mieszają, potem wracają na swoje miejsce.

3. Zimowe bańki

Wystarczy zestaw do puszczania baniek i ujemne temperatury. Wychodzimy z maluchem na mróz, puszczamy bańkę i… obserwujemy!

4. Barwienie soli lub śniegu

Potrzebne będą: duża kuweta i sól (w wersji zimowej: śnieg), barwniki spożywcze i pipeta. Maluch za pomocą pipety może nanosić różne kolorowe wzory i obserwować zmieniające się barwy.

5. Barwna mozaika

Wystarczą: talerz, mleko, barwniki do żywności, odrobina płynu do naczyń i patyczek kosmetyczny. Nalewamy mleko na talerzyk. Robimy w nim plamki z dowolnych kolorów. Patyczek zwilżamy w płynie do naczyń, wkładamy do mleka i gotowe!

6. Dmuchanie balonu

Do tego eksperymentu potrzebne będą: balony, butelki, ocet winny i soda oczyszczona. Wsypujemy odrobinę sody do balonika (za pomocą lejka lub uciętej butelki). Do pustych butelek wlewamy ocet winny i odrobinę barwnika. Nakładamy balon na butelkę i obserwujemy, jak się napełnia.

7. Świecąca gumowa piłka

Do tego eksperymentu potrzebne są: fluorescencyjny marker, ocet winny, jajko, słoik i lampa UV. Do słoika wlewamy ocet winny. Następnie wyjmujemy wkład z markera i czekamy, aż zabarwi wodę. Wkładamy surowe jajko. Wyjmujemy po tygodniu (niektóre tutoriale sugerują 2 dni). Po przyłożeniu do lampy UV jajko świeci. Samo w sobie ma intrygującą “gumową” konsystencję i może służyć jako piłeczka.

8. Sensoryczne migoczące gniotki

Potrzebne będą: butelka, woda, bezbarwny klej w płynie, balon i brokat lub inne świecidełka. Butelkę wypełniamy wodą do połowy. Dodajemy trochę kleju i mieszamy. Następnie wsypujemy brokat. Na butelkę ostrożnie zakładamy balon i przelewamy ciecz. Wiążemy i gotowe!

9. Meduza w butelce

Potrzebne będą: butelka, niebieski barwnik do żywności, woda i folia spożywcza. Folię tniemy na kawałki i formujemy z niej coś na kształt meduzy. Wlewamy do butelki wodę i odrobinę barwnika. Następnie umieszczamy tam meduzę, zakręcamy i gotowe!

10. Kolorowa sól

Wystarczą: talerzyk, sól kuchenna i kolorowe kawałki kredy. Maluch rączkami wałkuje kredę po soli, która dzięki temu przybiera kolor kredy. To doskonałe ćwiczenie na małą motorykę!

11. Pienisty potwór /wulkan/:

materiały: plastikowa butelka, ocet, płyn do mycia naczyń, soda, miska.

Przebieg: butelkę napełniamy do połowy octem i dolewamy trochę płynu do mycia naczyń (można zabarwic farbką ), ostrożnie mieszamy składniki, butelkę ustawiamy na środku miski, bierzemy 3 łyżeczki sody oczyszczonej i wsypujemy na środek papierowej chusteczki do nosa. Zwijamy ją i skręcamy końce i wrzucamy zawiniętą chusteczkę do butelki. Po kilku minutach z butelki zacznie wydobywać się piana.

Można ozdobić butelkę kolorowym papierem wtedy piana będzie wychodziła z paszczy np. Potwora - smoka.

Gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń. Powstaje przy tym tak dużo piany, że wydostaje się ona z paszczy potwora – butelki.

12. Uzyskiwanie barw

Materiały: mazak (kolor obojętny, ja użyłam koloru brązowego), zlewka lub szklanka, kilkucentymetrowy pasek bibuły filtracyjnej bądź zwykłego papieru, ocet lub mieszanina denaturatu z wodą.

Przebieg: Do szklanki nalewamy 1 cm octu (1cm od dna). 2 cm od końca paska zaznaczamy kreskę naszym mazakiem. Następnie pasek wkładamy do szklanki z octem i obserwujemy rozszczepianie się barw na pasku.

13. Drożdże

materiały : drożdże np. suszone w ilości dwóch łyżeczek, ciepła woda, 3 łyżeczki cukru, balon, butelka po soczku.

Przebieg: do butelki wsypujemy drożdże i zalewamy 50ml. ciepłej wody, następnie dodajemy cukier i całość mieszamy. Na otwór butelki naciągamy balonik.

Obserwujemy wzrost drożdży, podczas którego wydziela się dwutlenek węgla. Gaz będzie dostawał się do balonika powodując jego powiększanie się. Jeżeli chcemy przyspieszyć wzrost to butelkę wstawiamy do ciepłej wody.

14. Rakieta balonowa

materiały: długi kawałek cienkiej linki, balon, taśma klejąca, słomka.

Przebieg: Linkę przeciągamy przez słomkę, jeden koniec linki mocujemy do klamki przy drzwiach, a drugi do oparcia krzesła. Linka powinna być bardzo mocno naprężona. Nadmuchujemy balon i mocno zaciskamy ustnik. Szczelnie zatykając otwór balonu, przymocowujemy go do słomki taśmą klejącą. Trzymając wylot, umieszczamy balon na jednym końcu linki, następnie odtykamy ustnik i puszczamy balon, balon poleci wzdłuż linki.

Wniosek: kiedy powietrze wylatuje, balon pędzi w przeciwnym kierunku, tzn. jest pchany na drugi koniec linki.

15. Właściwości ognia - ciepło

Materiały: paląca się świeczka, słoik.

Przebieg: Zapaloną świeczkę przykrywamy słoikiem. Po kilku minutach delikatnie dotykamy słoik. słoik jest ciepły.

Wniosek: ogień daje nam ciepło.

16. Czego potrzebuje ogień?

Materiały: trzy świeczki-podgrzewacze, mały i duży słoik

Przebieg: Zapalamy świeczki, dwie z nich stawiamy na pokrywce, nakrywamy je słoikami i w tej pozycji zakręcamy. najpierw wszystkie świeczki pałą się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym słoiku gaśnie, jakby ktoś go zdmuchnął, nieco dłużej pali się świeczka  w dużym słoiku, ale też gaśnie, trzecia świeczka pali się cały czas.

Wniosek: podczas palenia płomień zużywa „powietrze do oddychania", a dokładniej mówiąc - tlen. Kiedy go zabraknie, płomień gaśnie. Aby świeczka się paliła, potrzebny jest tlen.

17. Znikająca woda

Materiały: dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka.

Przebieg: Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda, i przykrywamy szklanką. w trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana ze spodka do szklanki.

Wniosek: tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.

18. Co powstaje podczas spalania świeczki?

Materiały: paląca się świeczka, łyżeczka.

Przebieg: Przez kilka sekund osoba dorosła trzyma łyżeczkę nad płomieniem, która po chwili pokryje się sadzą.

Wniosek: sadza powstanie w trakcie niepełnego spalania materiałów zawierających w swoim składzie chemicznym węgiel.

19. Zaczarowany balon

Materiały: zimna butelka, balon, miska z ciepłą wodą.

Przebieg: Pustą butelkę wkładamy do lodówki na około godzinę. Po godzinie wyjmujemy butelkę i nakładamy na jej szyjkę balon. Na około dwie minuty wkładamy butelkę do ciepłej wody. balon nadmuchuje się jak po dotknięciu czarodziejską różdżką.

Wniosek: w wyniku ocieplenia powietrze znajdujące się w butelce rozpręża się i potrzebuje więcej miejsca, wpływa więc do balonu i go nadmuchuje.

20. Zgubiony przedmiot

Jak wyjąć igłę ze szklanki z wodą bez dotykania igły i wody? Przykładamy magnes do ścianki szklanki i wyciągamy zgubiony przedmiot bez dotykania go dzięki przyciąganiu magnesu.

Wniosek: Magnes przyciąga metalowe przedmioty, które razem z nim się poruszają wychodząc nawet ponad powierzchnię wody. Siła przyciągania magnesu działa także przez szkło i wodę.

21. Hodowla kryształów I

Materiały: słoiki z wodą dla każdego dziecka, sól, patyczki, wełniane nici.

Dzieci samodzielnie przygotowują roztwór nasycony soli, w celu jej krystalizacji. Na słoikach opierają patyczki, zanurzają wełniane nitki w wodzie.

Wniosek: Po kilku dniach na nitkach utworzą się kryształki pod wpływem parowania wody.

22. Hodowla kryształów II - podobnie jak wyżej, zamiast soli dodajemy sodę do prania  i proszek

Wskazówki: dodanie kilku kropli farby plakatowej albo atramentu do wody spowoduje zmianę koloru kryształków.

23. Konserwowanie żywności

Materiały: kostka bulionowa, ocet, sól, trzy naczynia szklane, gorąca woda.

Przebieg: rozpuszczamy kostkę bulionową. Następnie ostrożnie wlewamy płyn w równej ilości do trzech przezroczystych naczyń. Pierwsze naczynie oznaczamy i dodajemy do znajdującego się roztworu łyżkę soli. Do drugiej szklanki (oznaczona) dodajemy łyżkę octu. Do trzeciej nic nie dodajemy. Szklanki odstawiamy na dwa dni w ciepłe miejsce.

Wyniki: Najbardziej mętny jest roztwór w szklance z napisem kontrola (bez dodatków). Roztwory w szklankach zawierających konserwanty (ocet i sól) są bardziej klarowne. Ocet hamuje proces rozmnażania się bakterii w większym stopniu niż sól. Zmętnienie szklance z napisem „kontrola” powstało wskutek pojawienia się dużej ilości bakterii.

24. Balon jak magnes

Materiały: balon, sznurek, puszka po napoju

Nadmuchujemy balonik i związujemy go sznurkiem. Pustą metalową puszkę kładziemy bokiem na stole. Pocieramy kilkakrotnie balonik włosami (bardzo szybko), a potem próbujemy przyciągnąć balonikiem puszkę do siebie (nie dotykając jej bezpośrednio). Puszka porusza się.

Wyjaśnienie: Balonik był naładowany elektrycznie i zdołał przyciągnąć puszkę. Można użyć dwóch baloników, albo obciążać puszkę.

25. Dziwne jajka

Materiały: jajko, butelka o wąskiej szyjce /np. po soku Kubuś/.

Czy uda się włożyć w całości jajko kurze do naczynia o węższej szyjce lub do małej obręczy?

Oczywiście. Na kilka dni przed zademonstrowaniem sztuczki należy jajko włożyć  do mocnego octu, który zmiękczy skorupkę. Potem delikatnie uciskając, ostrożnie przesunąć je przez szyjkę karafki lub przez otwór pierścionka a następnie polać jajko zimną wodą. Przybierze ono poprzedni naturalny kształt i twardość.

26. Ukryte pismo – niewidzialne atramenty

I. Atramenty pojawiające się przy podgrzaniu

Najczęściej używane płyny (nadaje się każda kwaśna ciecz) : Cola (rozcieńczona), woda z miodem, sok cytrynowy, jabłkowy lub pomarańczowy, mleko, sok z cebuli, woda  z mydłem, roztwór cukru, ocet winny lub wino.

Pismo wywołuje się przez podgrzanie papieru np. na grzejniku, nad kuchenką, nad świeczką lub przeprasowanie żelazkiem. 

27. BAŃKI MAŁE I DUŻE

Z czego można zrobić największe bańki? Wystarczy kilka substancji, które mamy w domu: płyn do mycia naczyń, płyn do kąpieli, proszek do prania, ciepła woda. Recepturę znajdziesz w scenariuszu.

28. MORSKIE JAJO

Zanurzając jajka w wodzie zwykłej a następnie wodzie osolonej, zrozumiesz dlaczego łatwiej pływa się w morzu niż jeziorze.

29. TAJEMNICZA SUBSTANCJA

Newton zajmował się m.in. badaniami płynów, prawo hydrodynamiczne mówi, że lepkość płynów jest niezmienna. Natomiast ciecz „nienewtonowska” zachowuje się czasem jak płyn a czasem jak ciało stałe. Wszystko zależy od tego, jak na nie działamy.

30. TAŃCZĄCE BĄBELKI

Doświadczenie w zjawiskowy sposób obrazuje reakcję octu i sody oczyszczonej. Sprawdź,  co się stanie, jak połączysz te dwie substancje.

 

WARTO ZAJRZEĆ NA BLOG  MOJE DZIECI KREATYWNIE 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

ZINTEGROWANA PLATFORMA EDUKACYJNA

  O PROJEKCIE  Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE) została uruchomiona w lutym 2019 r. i obecnie jest profesjonalnym, przyjaznym i bezpiecznym dla użytkowników narzędziem rekomendowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do wykorzystania przez szkoły w nauczaniu na odległość. Treści edukacyjne dostępne na portalu ZPE są całkowicie bezpłatne dla wszystkich i dostępne z dowolnego miejsca o dowolnej porze, a ponadto ich treści można wydrukować w wersji PDF. Ułatwiają kształcenie umiejętności i budowania wiedzy uczniów poprzez różnorodne formy aktywności i przekazu, ćwiczenia interaktywne i materiały multimedialne. ZPE umożliwia tworzenia lekcji interdyscyplinarnych, autorskich, nauczycielskich wersji podręcznika, pracy grupowej, kształcenia indywidualnego. Platforma zawiera zasoby do kształcenia ogólnego na wszystkich etapach edukacyjnych oraz do kształcenia zawodowego. E materiały dla najmłodszych to niezwykły świat ludzi i Zgrzyciaków, które pomogą dzieciom w zgłębianiu ...

GENIALLNY PROJEKT ETWINNING - MISJA EKO PLANETA

  GENIALLNY PROJEKT  eTwinning WITYRNA PROJEKTU  O projekcie Projektowanie interesujących wizualnie, interaktywnych treści. Tworzenie m.in.: prezentacji, interaktywnych obrazków, quizów, przewodników, infografik, oraz prezentacji wideo. Wykorzystanie różnorodności oferowanych możliwości, takich jak: osadzanie kodów embed wewnątrz projektu, bazy darmowych mediów, szablonów oraz funkcji elementów interaktywnych i animowanych. CELE doskonalenie uwagi, pamięci, spostrzegawczości, kreatywności i umiejętności współpracy • wzmocnienie więzi między uczniami, • rozwijanie umiejętności społecznych uczniów (praca w parach i zespołach, poszanowanie cudzych pomysłów, pewność siebie, branie odpowiedzialności za własne działania, świadomość swoich umiejętności i mocnych stron), • wspieranie naturalnej ciekawości dzieci, jako czynnika motywującego ich działania, • pobudzenie niezależności dzieci i inicjatywy w procesie uczenia się, • rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia, • wzboga...

ePodręczniki

WARTO SKORZYSTAĆ  E-podręczniki PO KL zostały przygotowane w ramach projektu “E-podręczniki do kształcenia ogólnego”, realizowanego w latach 2012−2015 (Program Operacyjny Kapitał Ludzki) i nie spełniają standardu dostępności WCAG 2.1. Lista przedmiotów jest umieszczona poniżej, w menu po lewej stronie. Są to: język polski, historia i społeczeństwo, historia, wiedza o społeczeństwie, przyroda, geografia, biologia, chemia, fizyka, edukacja dla bezpieczeństwa, matematyka, zajęcia komputerowe, informatyka. W zestawie znajdują się również podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej (klasy I−III) − w każdej klasie ich treść została podzielona na cztery części, zgodnie z rytmem pór roku. Większość materiałów została przyporządkowana do aktualnie obowiązującej podstawy programowej dla szkół podstawowych (z 2017 r.) i szkół ponadpodstawowych (z 2018 r.). Aby wyszukać materiał według nowej podstawy programowej należy wybrać przedmiot z panelu znajdującego się po lewej stronie. Po przejściu na st...